10 Mayıs 2014 Cumartesi

Edep Ya Hu!

Her kim Şeriata kendini uydurmak isterse,Tarikat yolunu gözetecektir ki Şeriatı tutabilsin. Şeriat: ilimdir. Tarikat: ameldir. Birbirinden ayrılması yok,tatbikatı vardır. Tarikat mana olarak ”yol”dur. İstilahta manası; Allah’a giden yol demektir. Öyleyse Allah’a gidecek,Allah’a kavuşmak isteyen,Allah’ı bulmak isteyen insan , Allah’ı Onu razı ettiği halde bulmak isteyen kimse Tarikat edebine dikkat edecektir. Tarikat üzere talim gösteren makam, Lefke’deki Feth-i Mübin dergahı mızdır. Buraya bazı zatlar; ”Sümbüllü Dergah” derler. Burada Tarikat edep,usul ve istilah gösterilir. Tabi bu acemi efradın ilk talim gördüğü yere benzer. Kapılar açıktır,nasibi olan kimseler gelir. Buraya kim gönderilirse,ihtiyacı olan,iyi olmak ve daha iyi olmak isteyen gelir. Hasta iyi olmak için,deli akıllanmak için,cahil öğrenmek için,şaşkın doğrulmak için,eğri düzelmek için,kafir gelir imana gelmek için,asi gelir tövbe etmek için,şaşkın gelir doğrulmak için,günahkar gelir Allah’ın mağfiretine ermek için,mümin gelir Allah’ın mağfiretine ermek için,taat ehli gelir Allah’ın cenneti bulmak için,Cemalullahı isteyen gelir ilahi visale ermek için herkes gelebilir. Burası merkezdir. Bütün milletler içindir. Bu kapıdan kimse geri çevrilmez. Ancak nasipsiz olan kimse gelmez. Mevlana Celaleddini Rumi;

”Kafirde olsan gel,mecusi de olsan gel,günahkarda olsan gel”

Uzak durma bu kapı geniş bir kapıdır. Kişileri temize çıkartmak için ve Allah’ın huzurunda lüzum eden edepleri öğrenmek için bir makamdır. Kim isterse gelebilir. Buraya geldikten sonra buradan çıkan adam doluysa boş gider. Boş gelirse dolu gider. Buraya kendi bildiğinden başka bir şey kabul etmeden gelen adam dolu gider,çünkü buradan bir şey alamaz. Dolu ibriğe su konmaz. Dolu gelen yine geldiği gibi gidecek. Burası talim merkezidir. Buraya gelenleri azar azar tarikat usulüne göre terbiye etmek vardır. Buraya seyirci gelen kimse seyreder, alabildiği ni alır çıkar gider. Yok eğer bu yolda daimi olmak isteyen kimseye,şeyhliği kabul eden adama talimat başkadır. Şeyhliği kabul ettin mi riayet edeceksin:
”Bu makamda Şeyh Efendi var,söz onundur,emir onundur ve onun iradesi burada yürür”

Bu ilk öğrenilecek meseledir. O zaman şeyh Efendi yirmidört saat hangi makama giderse o kimseyi de beraber alır,değilse olduğu yerde kalır. Tarikat edebini ve terbiyesini öğrenecek kimsenin ilk bileceği mesele;Şeyhinin emrinin dışına çıkmamaya gayret etsin. çıkarsa sopa yer. Sopa hayvan içindir. Kendini hayvan yerine koydurma insan dur,ne azar işit ne sopa ye. Şeyh Şerafettin Hz.,Sultanımız Abdullah Dagistani Hz.’lerine;

”Abdullah Efendi bu kadar senedir sana dikkat ediyorum bir defa kendine yaramaz dedirtmedin”

Bu kadar edebi güzel,hizmete hazır bir kimseydi. Yaramaz dedirtti mi kendini aşağı düşürür. Buraya gelen giden kimselerin kendilerini idare etmeleri lazımdır. Bir gün Büyük Şeyh Efendi Hz.’lerinin sohbetinde bana;

”24 saat zarfında,ihvanlardan bir kimse yirmidört türlü zıt üzerine geldiği halde halen fiilen bir gazap,bir öfke izhar ederse o kimse Tarikatın dışında kalır.”

Senin darılman başka,izin verilen insanın darılması başka,izin verilmeyen adamın öfkesi başkadır. Tahammül edememesi,beğenmemesi,hoşlanmaması,zıt bir iş gördüğünde24 saat tahammül dayanamayan adam Tarikatın dışında kalır. İhvan bir kimse ihvanlardan gelecek yirmidört çeşit zıtta karşı tahammül edecek,halinin değiştiğini,öfkelendiğini,bozulduğunu,darıldığını,gücendiğini,küstüğünü göstertme yecek. Bir ihvan bir ihvana üç gün küsse,küsmesi üç gün devam etse 40 gün şeytanın temellütü altına yani eline girer. O zaman o kırk gün içerisinde dünya dan gitse,şeytanın hükmü altında kalıp,imansız gider. O onun imanını çalar. Bir kimse kemal makamında olursa,yani yetişir,olgun bir hale gelirse o zaman ona izin verilir. İzin verilmediği takdirde ta çilesi doluncaya kadar onun etrafındaki kimseler den gelen hareketlere karşı tahammül göstermesi mecburidir. Kendinin noksaniyetlerini tamamlar. hangi tarafı zayıftır diye yoklar ve Şeyh onu takviye eder. Onun için Tarikat usulü kolay yol değildir. Eğer adam olmak istersen kendi adetlerimizi, alışageldiğimiz halleri bırakacağız. Eğer adam olmak istemezsen,gene nefsinin eşeği olacaksan o zaman ne istersen yap. Burada otur,gelen gidenle kavga et dövüş,sövüş hiç korkma nefsinin eşeğisin. Yok eğer nefsine bineceksen,süvari olacaksan,O zaman çilen dolacak ki adam olacaksın;

—Şöyle derim,böyle yaparım

Demek çok kolaydır. Dışarıdakilerin hepsi öyle yapar. Dışarıdaki adamla bizim yanımızdakilerin ne farkı var? Dışarıdaki senden daha sabırlı olursa buradaki adamın ne kıymeti var? Dışarıdaki adam kadar sabredemezsen Tarikatta o adamın işi nedir?Burası nefsani ahlakları bitirecek tedavi merkezidir. Nefsani ahlakların içerisinde en kötü olanı nedir? Nesini bir türlü bırakmak istemediği

—Ben en iyisi olayım,ben en yükseğiyim,bir numara yım,ben yakar yıkarım, hepsinden ileriyim.

HİKAYE

Beyazıtı Bestami Hz’lerinebir alim gelmiş;

—Ya Şeyh,intisap etmek isterim,Tarikat alayım bana usul bildir

Bunun üzerine Beyazıtı Bestami Hz.’leri;

—Git saçını sakalını sıfır traş et,ondan sonra bir torba ceviz al ,hisarın dışında çocukların cirit oynadığı bir meydan var,oraya gideceksin,o bir torba cevizi de yanına koyacaksın çocukları yanına çağıracaksın başını açıp”Bir şaplak vurana bir ceviz,iki şaplak vurana iki ceviz, üç şaplak vurana üç ceviz”

—Ya Şeyh bu nasıl iş,bu nasıl Tarikattır?böyle Tarikat mı olur?böyle Tarikat olduktan sonra ben girmem

—Girmezsen buyur başka tarafa git daha başkasını sana söylerler.

*

Halidi Bağdadi Hz’lerine şeyhülislam gelmiş ve demiş ki;

—Tarikata gireceğim,intisap edeceğim

—Kabul ettim,seni cemiül kebirin abdesthanelerindeki istinca taşlarını Dicle nehrinde yıkayacaksın,temizleyeceksin,getireceksin. Abdesthaneye gelen insanlar taharet ederken temiz taşlar bulacaklar. Pis taşları götürüp temizlersin,temizleri getirirsin.

—Peki baş üstüne,başka?

—Başka yok,senin için bu

İnsanın nefsi çok yüksekte durur. Allah’ın yanında oturur. (Haşa)Allah’ı da geçmek ister. Sen bildiğinle mağrur olursun. Senin bildiğinin bir fazlasını şeytan bilir. Bildikleriyle mağrur olanların hepsini Allah aşağı indiriverdi.

—Amel nedir?

Ameline mağrur olacak olursan şeytanın yerde ve gökte secde etmediği bir karış yer yok. Öyleyken mağrur oldu,gitti. Mağrur olmaktan,gururdan kurtarmak için birdenbire onun seviyesini indirip;

—Git,böyle temizlik yap

—Peki

Dedi,nefsini o derecede bitirdiği vakitte bir gün sabah namazından sonra Şeyh Efendinin dizinin dibinde oturmuş;

—Gözünü yum

Gözünü yumdu;

—Aç

Dedi ve kendisini Kabe-i Muazzamada oturuyor buldu. Bağdattan Beytullah 40 günlük yol. Öbürü;

—Saçı sakalı niçin traş edeyim ki? Çocuklar ceviz vermeden de vuracak,ceviz bulduktan sonra epey şaplak yiyeceğim!

Onun için insanların çoğu bu gurur içerisinde olur. Tarikat bu gururu düşürtmek ve nefsini indirip bitirmek ister. Nefisle beraber Tarikat yürümez.

—Şeyh ne lazım bana

Dersen sana şeyhlik yapacak şeytandır,nefistir. Buna dikkat edilmesi gerekir. Kendi iradeni bitirmeye bak,şeyhin iradesi vardır. Bu dergah’ta Allah’a giden yolun başı olarak;nefsini sıfırlayacaksın. Çünkü Allah seni nefsinle kabul etmez. Allah’ın huzuruna nefsinle gidemezsin;

—Bırak o küstah ve karşı asi gelen nefsini

—Nasıl geleyim?

—Ya Eba Yezid,”utrub nefse ve taal”Nefsini bırak Bana gel,nefsinle gelme bunu istemiyorum

Tarikat meselesi nefsi sıfırlamak içindir. Nefsi pisliği ile huzura giremezsin,bitireceksin. Ona göre dikkat edin. Çünkü vakitler yakındır. Bu hafiften talimatımız birazdan ciddi talimata döner ve size halvet ve riyazat emir olunur. Lakin halvet ve riyazatı daha önceki emirleri tutamayan adama veremeyiz. Halvete girmeyen adamda yol kesemez. Halvete girdimi roketin içine bindi demektir, çıkacaktır,melekuta yol verilecektir. Bakılır;Talimat dinlediği yok,bu iş için yaramaz diye rapor verdimi rokete bindirmezler. ,rokete binecek adam kaç türlü imtihandan geçer. Melekuta gidecek adamında kendi Şeyhinden itibaren bütün şeyhlerin imzası lazım. Büyük Şeyh Efendi Hz.’lerinden sonra Efendimiz a.s’ın imzası lazımdır.

—Tamamdır,bu yola yarar

Diyerekten imza ettikten sonra seni alırlar bindirirler,yukarıya doğru gidersin. Değilse burada debelenip kalırsın. Ona dikkat etsinler yoksa çöplükte dolaşıp dururlar,yukarıya çalışmaya imza etmem ki;ilk benim imzam lazımdır. Benim imzam kolay değil çünkü ben imza ettiğimde Büyük Şeyh Efendi bir noksanlık görürse azarı ben işitirim. Azarı ben işitmem,kırbacı iyice size vururum. Sonra ananızda ağlar,babanızda ağlar,sizi halvete sokarım. Onun için dikkat et. Hakikate doğru hareket edecek kafileler şimdi hazırlanmaktadır. Çünkü vaktin sahibi yaklaşıyor. Siz nasipli insanlarsınız ki magripten maşrıka buraya geliyorsunuz ve talipsiniz. Madem talipsin,nefsine uyma,şeytana talip olma. Büyük Şeyh Efendi Hz.;

”Her gün şikayet istemem,şikayet mevzunu bırakın,birbirinizle gül ile bülbülün muhabbeti gibi muhabbetle geçireceksiniz değilse Kaf dağının arkasına atarım, bu yeri bir daha göremezsiniz. Başka zatın emrine attığım vaktinde onların terbiyesinde benim gibi müsamaha yoktur,”Bu yaramazı sen yarar hale getir” deyip gönderdiğimiz vakitte o insanın orada çekeceği vardır.”

Onun için mümkün mertebe dikkatli olalım da meşayıhın huzurunda yüz aklığıyla bulunalım ve oraya varalım

0 yorum:

Yorum Gönder